top of page

Zuid-Noorwegen: waar we overnachtten

Dag 1 en dag 11: Gl. Klitgaard Camping & Cottages

​

In het noorden van Denemarken boekte ik een cottage op camping Gl. Klitgaard Camping & Cottages die op een klein half uurtje van de ferryterminal van Hirtshals ligt, zowel voor de heenreis als voor de terugreis. Gezien het telkens enkel om de ene overnachting ging, koos ik voor een cottage zonder sanitair. Enkel een keukentje en slaapplaatsen waren er ter beschikking. Voldoende voor wat het diende.

​

De camping heeft hele vriendelijke uitbaters en is leuk gelegen in de duinen met een wandelpad naar het strand. Je moet er wel een hele steile trap nemen om uiteindelijk de klif van de duinen naar het strand toe te overbruggen. De camping is heel kindvriendelijk met een verscheidenheid aan dieren, een grote speeltuin, go-carts en een springkussen. Het enthousiasme was groot dat hier een tweede overnachting geboekt werd op het einde van de vakantie.

camping Denmark, Hirtshals, Fjordline
camping South-Norway, Lysebotn, fjordcamping
camping Sandhaland, Skudnes, beach, Sout-Norwat

Dag 2: Lysebotn Camping

​

Wij vonden de camping te Lysebotn het mooist gelegen met spectaculairste uitzicht. De camping is te bereiken van een hele reeks steile haarspeldbochten naar beneden aan het uiteinde van Lysefjord.

Naast het uitzicht kan hier voldaan worden aan je avontuurlijke noden en kan de camping dienen als basis voor de gekende wandelingen naar Preikestolen of Kjerag Lysebotn. Gezien ons beperkt tijdsbestek en de lange duur van deze wandelingen beperkten wij het tot een overnachting.

Voor tenten is reserveren niet nodig. Het grasplein waarop je zelf een plekje kan kiezen is groot genoeg voor “iedereen”.

​

Dag 3: Sandhaland Camping

​

Na een namiddagje chillen op Sandhaland Badestrand verbleven we op de quasi naastgelegen Sandhaland Camping. De sanitaire blok is basic en proper. Je kan er naast je tent genieten van de zonsondergang in de zee.

Naarmate de (voor)avond vorderde, vulde de camping zich snel. Het bleek een goed idee hier toch al rond 18 h aan te komen.

De camping is gelegen op een van de eilanden in de Noordzee en is ook een perfecte uitvalsbasis voor een bezoekje aan Skudneshavn, bekend om zijn witte huisjes. Wij kozen echter voor een rustig namiddagje strand.

​

Dag 4 en dag 5: Vassel Gard

​

We hadden oog op een camping gelegen aan Hardangerfjord en uitgerust met een strandje daar. Jammergenoeg bleek de camping volzet toen we arriveerden. Dit leverde wel wat verontwaardiging op in de auto gezien er wel nog plaats leek en vriendelijkheid en hulpvaardigheid naar een andere camping volledig ontbraken.

Veel opties waren er niet want terugkeren leek geen plan. Dus dan maar vooruit tot een nieuwe camping op onze weg kwam: Vassel Gard! Dat werd een camping met een supervriendelijke uitbaatster en mooi zicht op het gletsjermeer Herandsvatnet.

We verbleven er twee nachten. Op weg ernaar toe bewonderden we de Langfoss (waterval) en was het puur genieten van de steeds veranderende uitzichten over Hardangerfjord. De volgende dag stond de wandeling naar Bondhusvatnet op het programma. Die dag eindigden we met een duik in het zalige water van Hardangerfjord.

​

Dag 6 en dag 7: Naeroyfjorden Camping

​

Kamperen in UNESCO-werelderfgoed, langs de Naeroyfjord. Dat is Naeroyfjorden Camping. Een prachtig gelegen camping tussen het kerkje van het piepkleine dorpje en de fjord!

Reserveren voor een tentplaats kan er niet maar het is wel aangeraden 2 à 3 dagen voor je verblijf hen telefonisch te contacteren zodat ze toch wat ruimte voor je kunnen vrijhouden. Gelukkig deden wij dit ook. Anders had het laat op de avond nog zoeken naar een andere camping geworden.

Vanuit de camping kan je de wandeling naar boven maken of het viking-dorp aan het einde van de fjord bezoeken. In het kader van wat afwisseling tijdens de reis kozen we voor een RIB-boat-tocht vanuit Flam. Persoonlijk vond ik vooral de verhalen van de lokale kapiteins de grote meerwaarde bij deze activiteit. Het spotten van dolfijnen en een zeehondje hadden we helemaal niet verwacht hierbij maar was een fijne plus!

Een must als je hier verblijft, is het opstaan voor dag en dauw en genieten van de fantastische zonsopgang en het wolkenspel!

camping Folgefonna, breen, gletjser, Herandsvatnet
Naeroyforden camping, Unesco, camping aside the water

Dag 8: Vakantiehuis in Gvammen

​

We hadden oorspronkelijk na een bezoek aan Langedrag Nature Park de naastgelegen camping op het oog. Kennissen lieten me echter weten dat de camping niet echt tentvriendelijk of tentgezellig is. Zij huurden er dus een cottage. Na wat zoeken vond ik een andere camping die op een half uurtje van het natuurpark gelegen is.

We hadden echter nood aan iets compleet anders! Dus vond ik de avond ervoor een vakantieverblijfplaats op een boerderij: een échte keuken, ruime leef- en slaapkamers, veel licht, groot terras, goede bedden, twee toiletten… Enkel de badkamer is wat aan de kleine kant. Superhard genoten hier en opgeladen voor de rest van de vakantie!

De camping is gelegen op een kleine twee uur van de Gaustatoppen in Rjukan die de dag erna op de planning stonden.

holidayhome Gaustatoppen, vakantiehuisje, Rjukan, vakantie op de boerderij, holiday on the farm
IMG_6080 (2).JPG

Dag 9 en dag 10: Dikkon Camping

​

Vooraleer de terugvaart naar Hirtshals aan te vatten, wilden we nog een dagje “niets doen” op een camping vlakbij de vertrekhaven van Langesund. Ik had voor de reis gezocht naar een camping naar “mijn normen” in de omgeving maar vond het moeilijk om iets te vinden.

Uiteindelijk viel mijn oog op Dikkon Camping op het eiland Sandoya. Het gaat om een camping waar veel Noren in het weekend verblijven en het staat ook vol met stacaravans. Midden in het seizoen zou ik hier niet graag verblijven, en toegegeven, ook het weekend is misschien zelfs te vermijden. Wij waren er echter alleen als tentcampinggast en hadden dus onbelemmerd uitzicht op de baai.

Wij hadden een superaangename ervaring op de camping. Het werd er echt socializen met de locals, supergastvrije mensen. We hebben er de ganse dag kunnen gebruik maken van het vismaterieel en -expertise van een gast. Haringen spotten, makreel vangen, pintje drinken…

​

Je kan enkel terug naar het vasteland met de veerboot. En vol is vol. Sta je de dag na vertrek dus op uur? Dan kan je best vroeg genoeg in de rij aan de overzet gaan staan.